تاريخ : پنجشنبه 13 آبان1389

بسم الله الرحمن الرحيم

(جهت حفظ امانت و قدردانی:اکثر مطالب این پست از وبلاگ راه آسمانی می باشد)

 

نقد فیلم ضد اسلامی 300

نقد فیلم ضد اسلامی و ضد ایرانی 300

اکثر نقد هايي که به فيلم 300 شده بيشتر به جنبه ضدّيت اين فيلم با ايران و يا به مباحث تاريخي اين فيلم وارد شده است. اما نکته قابل توجه اين است که اين فيلم نه تنها بر عليه ايران بلکه با رويکرد ضد اسلامي و ضد ديني ساخته شده است. نقد پيش رو از نگاه اسلامي و ديني به مسائل گوناگون این فيلم مي پردازد.

دانلود مقاله به صورت آلبوم عکس :

 

. : : دانلود نسخه مالتی مدیا (exe) با حج 19 مگابایت (ویژه)   لینک غیرمستقیم : : .

دانلود نسخه (PDF) با حجم 9 مگابایت                         لینک غیرمستقیم

دانلود نسخه آفیس (Word.doc) با حجم 3 مگابایت         لینک غیرمستقیم

  

به همراه دانلود نقد و بررسی فیلم 300 توسط استاد حسن عباسی (36:55)

لینک دانلود

 

مقدمه

چند نکته قابل توجه در فيلم :

1. اين فيلم بنابه گفته بسياري از مورّخان و منتقدان سينما و حتي بسياري از يونانيان، دست به تحريف در تاريخ ايران زده و تاريخ تمدن ايران و يونان باستان را به شکل ديگري غير از حقيقت تاريخ معرفي مي نمايد.

2. اين فيلم کاملا بر عليه معنويت و روحانيت ساخته شده ولي در عين حال تناقضاتي هم در آن وجود دارد.

3. اين فيلم بعد از جنگ 33 روزه لبنان در سينماهاي آمريکا اکران شده و بي ارتباط به اين مسئله نيست. چراکه اين فيلم يک سال قبل از اکران آماده شده بود اما به تاخير افتاد بطوري که بعضي از کارشناسان، براي اين تاخير، ماجراي مقاومت 33 روزه لبنان در برابر اسرائيل را ذكر مي‌كنند و معتقدند پس ازاين پيروزي، براي دشمنان اسلام اسطوره شكني بسيار لازم بود.

4. زشت و خشن جلوه دادن ايران به طور مستقيم و بطور غير مستقيم اسلام از اهداف اصلی فیلم بشمار می رود.

5. کپي برداري هاي فيلم از ايدئولوژي عاشورايي و نهضت حسيني، که قطعا فقدان ايدئولوژي و فقدان اسطوره در غرب، باعث شده که سازندگان صهيونيست اين فيلم به دزدي و کپي برداري از ايدئولوژي و اسطوره هاي اسلامي روي بياورند. آقاي کلهر مشاور رئيس جمهور در نقد اين فيلم گفته : در حقيقت غرب خيلي تلاش كرده تا در مقابل اين باور عاشورايي بايستد و از آن تلقي خشونت‌طلبي كند اما با اين واقعيت فطري مواجه شد كه كودك غربي هم بيش از قهرمانان غربي، از عاشورا و چيزي شبيه آن خوشش مي‌آيد

گويا به ايدئولوژي و اسطوره هاي اسلامي حسادت شده ... !!!

مجيد شاه حسيني از کارشناسان سينما دراينباره مي گويد : جاي خالي مفاهيمي مثل شهادت و کربلا در فرهنگ غرب خالي است و هاليوود با ساخت فيلم 300 به نوعي در پي ايجاد نوعي کربلا به روايت يوناني ها و عليه ايران بوده است.

6. ايران هراسي يکي ديگر از جنبه هايي است که در فيلم بدان پرداخته شده است. يکي از محورهايي که غرب امروزه دنبال مي کند اين  است که ايران را محور شرارت جلوه دهد.

و .....

 

می توان به طور قطع ادعا کرد که این فیلم در چند دهه اخیر یکی از مهمترین فیلم هایی است که به صورت تخصصی به اهداف ضد اسلامی و ضد مهدویت پرداخته و در جهت تفکر آرماگدون یا همان آخر الزمان صهیونیزم و فراماسونری ساخته شده است.

. : : تحلیل فیلم : : .

نقد اول (دقیقه 1 فیلم) :

نماد های ماسونی

روی عکس کلیک کنید .....

 

                                    

 
  نقد دوم (دقیقه 3 فیلم) :

کپی برداری از نهضت عاشورا و ایدئولوژی اسلامی

روی عکس کلیک کنید ....

 

                                     

 
  نقد سوم (دقیقه 7 فیلم) :

محور ایران هراسی و اسلام هراسی

روی عکس کلیک کنید ....

 

 
 نقد چهارم (دقیقه 8 فیلم) :

اسلام هراسی

روی عکس کلیک کنید ....

 

                                     

 
 نقد پنجم (دقیقه 10 فیلم) :

جریان فمینیستی فیلم

روی عکس کلیک کنید ....

 

 

 
نقد ششم (دقیقه 14 به بعد) :

تخريب چهره روحانيت

روی عکس کلیک کنید ....

                                   

 

  نقد هفتم (دقیقه 17 فیلم) :

القاء تقابل عقل و وحی

روی عکس کلیک کنید .....

 

                                   

 

 

 نقد هشتم (دقیقه 24 به بعد) :

کپی برداری دوم از نهضت عاشورا و ایدئولوژی اسلامی

روی عکس کلیک کنید .....

 

                                  

 

 نقد نهم (دقیقه 37 فیلم) :

اسلام هراسی

روی عکس کلیک کنید .......

                                

 

  نقد دهم (دقیقه 40 فیلم) :

القاء تقابل آزادمردی با بندگی

روی عکس کلیک کنید ......

 

                                      

انقلاب اسلامی یک حرکت عدالت محور، عقلگرا و منطق محور، و همچنین یک جنبش بر اساس کرامت انسان، برای نشان دادن هویت اصلی انسان هاست. برخلاف آنچه در فیلم القاء می شود.

 

 نقد یازدهم :

اسلام هراسی

روی عکس کلیک کنید .....

                              

 

 
 نقد دوازدهم (دقیقه 58 فیلم) :

روی عکس کلیک کنید .....

                                  

 

  نقد سیزدهم (دقیقه 60فیلم) :

هلوکاست فيلم

روی عکس کلیک کنید ......

 

                                

 

 
 نقد چهاردهم :

شیعه هراسی (لشکر سید خراسانی)

روی عکس کلیک کنید .....

 

                                  

 

                                    

 

 
 نقد پانزدهم (دقیقه 66فیلم) :

روی عکس کلیک کنید ....

 

                                   

 

گویا الفاظی همچون نام مبارک پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امام علی علیه السلام حک شده است.

اختصاص دادن چندین سکانس از فیلم به این علائم بی غرض نیست.

تحلیل : از مهمترین اهداف فیلم، زشت جلوه دادن اسلام شیعی است که در جایجای فیلم به این گونه موارد بر می خوریم.

 

  نقد شانزدهم (دقیقه 73 فیلم) :

مهدی هراسی

روی عکس کلیک کنید .....

 

                                    

 

  نقد هفدهم (دقیقه 96 فیلم) :

به نوک پيکان کمانداران لشکر خشايار خوب دقت کنيد!!!

 

                                               

 

  نقد هیجدهم (دقیقه108فیلم) :

معنویت ستیزی و دشمنی با روحانیت

روی عکس کلیک کنید .... 

 

 ناگفته های فیلم :

تعداد سربازان لشکر لئونادوس در فيلم 300 نفر و لشکريان ايران 180 هزار نفر معرفي شده، اما در هيچ جاي تاريخ بدين شکل بيان نشده، بلکه در تاريخ تعداد لشکريان ايران 18 هزار نفر و تعداد لشکريان يونان 2800 يا 4000 يا 6800 نفر بيان شده است که تحت فرماندهي 300 نفرمي جنگيدند،

نکته ديگري که در فيلم بدان پرداخته شده وضعيت بسيار نامناسب و مبتذل حرمسراي شاه ايران است که تداعي کننده فيلم هاي مبتذل و غير اخلاقي غرب است اما بايد گفت که تاريخ چيزي غير ازاين را گواه مي باشد تا آنجا که در تاريخ ايران، زنها از بهترين حجاب و پوشش مناسب برخوردار بوده اند و موازين اخلاقي بسيار رعايت مي شده.

 

خاتمه : اين تحليلي ناچيز از فيلم 300 بود که با زحمات فراوان تهيه و تنظيم شده، اما اين به اين معنا نيست که اين فيلم ديگر نقدي با نگاه ديني ندارد بلکه ممکن است انتقادات بيشتري به ذهن بينندگان اين فيلم برسد که در اين تحليل نيامده، بنابراين اين تحليل تير خلاصي نيست. از همه خوانندگان اين تحليل خواهشمنديم اگر باز هم نکته اي از اين فيلم برداشت کردند به آدرس اينترنتي ما (وبلاگ راه آسمان)ارسال نمايند تا ازپيشنهادات و انتقادات بهره مند شويم.

اميدواريم براي زمينه سازي ظهور منجي عالم بشريت امام مهدي عليه السلام گامي به جلو برداشته باشيم .....

 

والسلام عليکم

آدرس:وبلاگ راه آسمان

نقدی دیگر

آنچه‌ احساسات‌ ايرانيان‌را در سراسر جهان‌ به‌ عنوان‌ وارثان‌ مغرور يك‌ تمدن‌ بزرگ‌ افتخارآميزكه‌ تمدن‌ بشري‌ مديون‌ آن‌ است‌‌ جريحه‌ دار كرده‌‌ فقط به‌ تصوير كشيدن‌يك‌ رمان‌ اقتباسي‌ از افسانه‌ هاي‌ يك‌ قوم‌ مغلوب‌ در يك‌ جنگ‌ مربوطبه‌ هزاران‌ سال‌ قبل‌ نيست‌‌ بلكه‌ دشمني‌ و كينه‌ ورزي‌ است‌ كه‌ درسراسر اين‌ فيلم‌ به‌ ايرانيان‌ و فرهنگ‌ ايراني‌ به‌ چشم‌ مي‌ خورد و باوارونه‌ نشان‌ دادن‌ همه‌ چيز‌ از نژاد ايرانيان‌ تا طرز لباس‌ پوشيدن‌ ورفتار غيرمتمدنانه‌ و وحشيانه‌ تا فساد و انحطاط اخلاقي‌ و بسياري‌ مسائل‌ديگر‌ اشكارا فيلم‌ را به‌ يك‌ دشنام‌ تاريخي‌ تبديل‌ كرده‌ است.
‌‌دشنام‌ هنگامي‌ آغازمي‌ شود كه‌ منطق‌ پايان‌ يافته‌ است‌ و اين‌ بي‌ منطقي‌ زماني‌ اشكارتراست‌ كه‌ مخاطب‌ اين‌ دشنام‌ پدران‌ يا مام‌ ميهن‌ يا گذشته‌ يك‌ ملت‌باشد‌.

نگاهي‌ به‌ طرز پوشش‌خشايارشاه‌ بيندازيد‌ وي‌ اكنده‌ از شمايل‌ و زيورآلات‌ قبايل‌ بدوي‌افريقايي‌ است‌‌ فرض‌ كنيد كسي‌ فيلمي‌ در مورد ژوليوس‌ سزار بسازد وبراي‌ وي‌ شكل‌ و شمايلي‌ شبيه‌ خشايار شاه‌ بسازد و اين‌ در حالي‌ است‌كه‌ كمتر كسي‌ است‌ كه‌ نداند ايرانيان‌ و اروپائيها از نظر نژادي‌ هم‌ريشه‌ و اريايي‌ هستند.

‌ تعمد اين‌ فيلم‌ درجعل‌ نژادي‌ايرانيان‌‌ لباس‌‌ تمدن‌ و حتي‌ گفتار آنها در جاي‌ جاي‌ فيلم‌مشهود است‌ و انسانهاي‌ حيوان‌ نما يا حيوان‌ هاي‌ انسان‌ نماي‌ اين‌فيلم‌‌ جايي‌ براي‌ پنهان‌ كردن‌ اغراض‌ سياسي‌ آن‌ باقي‌ نگذاشته‌ است‌‌حتي‌ صدايي‌ كه‌ براي‌ شاه‌ ايراني‌ انتخاب‌ شده‌‌ صدايي‌ است‌ كه‌ معمولادر فيلمهاي‌ پويانمايي‌ براي‌ حيوانات‌ يا شياطين‌ انتخاب‌ مي‌ شود‌.

كوروش‌ اولين‌ واضع منشور حقوق‌ بشر بوده‌ است‌ كه‌ آزادي‌ مذهبي‌ و حقوق‌ زنان‌ دو ركن‌اصلي‌ آن‌ بوده‌ است‌‌ .ايرانيان‌ حتي‌ بر خلاف‌ روميها‌ مصريها‌ يونانيهاو ساير تمدنهاي‌ معاصر خود‌ نظام‌ برده‌ داري‌ نداشته‌ اند‌ اخلاق‌ و دين‌ايراني‌ بر سه‌ پايه‌ پندار نيك‌ ‌ گفتار نيك‌ و كردار نيك‌ بنا شده‌ بودو نخستين‌ قوانين‌ انساني‌ جنگ‌ و برخورد با اسرا و مغلوبين‌ توسطايرانيان‌ تدوين‌ و به‌ اجرا گذاشته‌ شد‌ و به‌ همين‌ دليل‌ اين‌ تمدن‌ درقالب‌ جديد خود تداوم‌ يافت‌‌ .وقايع پس‌ از جنگ‌ لئونيداس‌‌ پادشاه‌اسپارت‌ كه‌ موضوع‌ اين‌ فيلم‌ مي‌ باشد‌ مويد اين‌ نظام‌ اخلاق‌ منداست‌‌ خشايارشاه‌ پس‌ از فتح‌ آتن‌‌ معبد اكروپوليس‌ و شهر را ويران‌نكرد‌ رفتاري‌ كه‌ اسكندر در قبال‌ ايران‌ از خود نشان‌ نداد‌ ايرانيان‌اهل‌ تبديل‌ ملت‌ هاي‌ مغلوب‌ به‌ بردگان‌ و مستعمرات‌ خود نبودند وخشايار شاه‌ هم‌ در قبال‌ يونان‌ همين‌ روش‌ را پيش‌ گرفت‌‌. در دوران‌پس‌ از آن‌ هم‌ تمدن‌ يوناني‌ در دوران‌ تاريك‌ اروپا توسط ايرانيان‌ حفظو توسعه‌ داده‌ شد و در واقع ايرانيان‌ حلقه‌ واسط ارتباط اروپا با تمدن‌شكوهمند و باستاني‌ خود بودند‌ .همه‌ اين‌ مسائل‌ اموري‌ هستند كه‌ سيصدقصد تخطئه‌ آنها را داشته‌ .با اين‌ حال‌ مطمئنا اين‌ فيلم‌ غيرمنصفانه‌ وجعلي‌‌ واقعيتهاي‌ تاريخي‌ را تغيير نمي‌ دهد‌ .مثلي‌ ايراني‌ مي‌ گويدكه‌ اگر سنگي‌ بي‌ ارزش‌ گوهري‌ گرانبها را بشكند‌ ارزش‌ سنگ‌ افزون‌نخواهد شد .





300 در امتداد يك سناريو



نكته ي مهم اينجاست كه غرب هميشه از نداشتن قهرمانان واقعي رنج مي برده است و در دوره هاي مختلف به روش هاي گوناگون اقدام به قهرمان سازي كرده است؛ در 300 كارگردان از قيام عاشورا كه تجلي گاه مظلوميت يك اسطوره واقعي و زنده است، استفاده تام كرده و لئوناديسِ شمشيرزن را تا حد يك اسطوره بالا مي بر.د
هاليوود كه در دوره اي خاص با ساخت فيلم، دولت و حكومت ايران رامورد هجمه قرار مي داد و در واقع سعي در تخريب اذهان مردم جهان از حكومت اسلامي ايران داشت، امروزه به اين نتيجه رسيده است كه ملت و حكومت ايران يكدست و يكپارچه هستند، بنابراين در اقدامي جديد هويت ملي و فرهنگي ايران را مورد تهاجم قرار داده و سعي در تخريب چهره ي ايرانيان در اذهان ملت هاي جهان دارد.

اين كار در حوزه ي رسانه با ساخت فيلمهايي همچون اسكنــدرAlexander))، شبـــي با امپـــراطــــور (One night with the king)  و تصادف (Crash) آغاز شد و به 300 منتهي گشت.
300
فيلمي تاريخي ! - تخيلي است كه كارگردان آن (زاك اسنايدر) با دستاويز قرار دادن جنگ تاريخي بين يونان و ايران با استفاده از عناصر تخيل و تحريف تاريخ سعي در موهن جلوه دادن تصوير ايرانيان در اذهان عمومي جهان داشت.اسنايدر در اين فيلم تصويري كاملاً خلاف واقع را از ايرانيان نشان مي دهد.

پادشاه ايراني كه در آثار حكاكي شده برديوارهي تخت جمشيد و ديگر آثار باستاني و همچنين در كتب تاريخي به پوشيدن چندين و چند لباس زربفت و ابريشمين بر تن، شهرت داشته است، در اين فيلم خشايارشاه- پادشاه ايراني- در تمام طول داستان با بدني نيمه عريان حضور دارد. اشراف و بزرگان ايراني كه به داشتن موهاي مجعد و بلند مشهور بوده اند، در اين فيلم  با سر و صورتي كاملاً تراشيده نماياناند. از سوي ديگر وجود فلزات زينتي بر سر صورت خشايارشاه قسمت كاملاً عجيب فيلم است، چون به شهادت اسناد تاريخي، ايرانيان در هيچ دوره ي تاريخي بر سر و صورت خود فلزات تزييني آويزان نمي كردند.

تصوير سربازان ايراني در اين فيلم بسيار خلاف انتظار است؛ سربازاني سيه چرده با لباس عربي و ماسك هاي عجيب و غريب كه هيچ كدام از اين ويژگيها در ايران باستان وجود نداشته است.

اين تحريفات و دست بردن در تاريخ چندان ضربه اي به اصل قضيه نمي زند؛ اما بعضي اتفاقات و نمادها در جريان فيلم وجود دارد كه اهداف سياسي پشت پرده ي فيلم را تأمين مي كند.

غرب به دليل دردست نداشتن اسطوره هاي حقيقي هميشه افسانه‌ها را به جاي اسطوره هاي واقعي پذيرفته و بدان تن در داده است.

در اين فيلم كارگردان براي بهتر نشان دادن مظلوميت سپاهيان لئوناديس (فرمانده ي اسپارتی) از اسطوره هاي حقيقي اسلامي بهره مي گيرد كه مهمترين نماد اسطوره هاي اسلامي قيام امام حسين(ع) است:
در ابتداي فيلم كه صحنه ي كشته شدن يك كودك در آغوش لئوناديس و در آغوش گرفتن كودك و حركت ميان سپاهيان كه لئوناديس كودك را به سمت خورشيد مي گيرد يادآور صحنه ي شهادت طفل شيرخوار امام حسين است؛ درجايي ديگر صحنه‌ي جنگيدن پدر و پسرشجاعي كه مردانه مي جنگند و به دنبال آن صحنه ي بريده شدن مظلومانه ي سر پسر در جلوي چشمان پدر و گريستن پدر بر بالين وي، يادآور صحنه ي شهادت جوانِِ امام حسين – علي اكبر- است..شايد بشود گفت مهمترين سكانس فيلم در اين صحنه اتفاق مي افتد : سواري كه سر پسر را از تن جدا مي كند تكسواري است سوار بر اسب سفيد [كه درطول فيلم،اسب سفيد همين يكبار به صحنه مي آيد]كه گريم صورت وعمامه ي سرش ما را به ياد پادشاه وحشتِ فيلم معروف "مردي كه فردا را ديد" يا همان فيلم پيشگويي هاي نوسترآداموس  مي اندازد؛ منظور از .پادشاه وحشت در اين فيلم همان مهدي موعود مسلمانان است.
300

صحبت كردن لئوناديس با سپاهيانش و اتمام حجت او با آنان و تذكر كم بودن تعداد سپاهيانش از يك سو و جدا شدن سپاهياني كه تازه به آنان پيوسته اند و تجديد بيعت آنان با لئوناديس با بالا بردن نيزه ها و شمشيرها چيزي جز شب عاشورا را به خاطر ما نمي آورد. و صحنه هاي پاياني فيلم مانند: شوخي ها و بذله گويي ها در هنگام جنگ، تيرهاي سه شعبه، كشته شدن قهرمانانه ي لئوناديس با پرتاب تيرهاي سه شعبه به قلب او، بدن عريان لئوناديس در محاصره ي تيرها، افشاگري هاي زن لئوناديس و پيك لئوناديس در مجلس بزرگان يونان و... همه و همه اين تراژدي را كامل مي كند.

نكته ي مهم اينجاست كه غرب هميشه از نداشتن قهرمانان واقعي رنج مي برده است و در دوره هاي مختلف به روش هاي گوناگون اقدام به قهرمان سازي كرده است؛ در 300 كارگردان از قيام عاشورا كه تجلي گاه مظلوميت يك اسطوره واقعي و زنده است، استفاده تام كرده و لئوناديسِ شمشيرزن را تا حد يك اسطوره بالا مي برد.

در صحنه ي انتهايي فيلم، تصوير بر روي بدن عريان تيرباران شده ي لئوناديس زوم اوت (zoom out)  مي شود و تصوير لئوناديس و ديگر سپاهيان كشته شده اش به تصويري همانند يك نقاشي تاريخي تبديل مي شود؛ اين هنر تصوير برداري، از لئوناديس يك اسطوره ي بي همتاي ثبت شده در تاريخ مي سازد و در صحنه ي بعد پيك لئوناديس ، انقلابي جديد و حمله اي جديد را عليه دشمنان(ايرانيان) با تأسي به قيام مظلومانه ي لئوناديس پي ريزي مي كند .و به مانند منجي يونانيان عليه ايران، مقتدرانه مي تازد.(به مانند قيام امام زمان (عج)كه به تأسي از قيام عاشوراست). يك منجي با سپاهي عظيم وقدرتمند كه منتقمانه برلشگر دشمنان حمله ور مي شود.

در پايان بايد گفت فيلم تخيلي و ضعيف  300  چيزي نيست جز حركتي در امتداد يك سناريو ي از پيش تعيين شده كه در آينده آثار اين حركت را خواهيم ديد.

پايگاه موعود












ارسال توسط موسوی مقدم

اسلایدر

دانلود فیلم